24sty2016

Co kiedy i jak reklamowac na poczcie?

Wszyscy kochamy reklamacje; uciążliwe procedury, stres, emocje i długi okres oczekiwania na rozpatrzenie naszej sprawy powodują, że niejednokrotnie mamy ochotę odpuścić i, zamiast dochodzić swoich praw, poprzestajemy na tradycyjnym „nigdy więcej!” Co więcej, nie zawsze wiemy, w jaki sposób możemy dokonać reklamacji – jeśli zakupu dokonaliśmy w sklepie, sprawa jest prosta, ale jak to wygląda w przypadku reklamacji usług pocztowych?

Po pierwsze – co właściwie możemy reklamować?

Reklamacji podlegają szeroko pojęte usługi pocztowe (krajowe oraz zagraniczne), zaś reklamować możemy zarówno niewykonanie usługi, jak i wykonanie jej w nieprawidłowy sposób. Usługę pocztową uznaje się z a niewykonaną, jeśli  doręczenie przesyłki rejestrowanej (czyli paczki lub listu poleconego), albo zawiadomienia o próbie jej doręczenia (awizo) nie nastąpiło w ciągu 14 dni od dnia nadania. Co ważne, do 14-dniowego terminu nie wliczamy dni ustawowo wolnych od pracy. Jeśli więc minęło 14 dni roboczych, a nasza paczka nie dotarła do adresata, bądź dotarła uszkodzona, mamy prawo do zgłoszenia reklamacji i dochodzenia swoich racji.

Po drugie – kto i gdzie powinien składać reklamację?

Zasadą jest, że reklamację składa osoba, która zleciła wykonanie usługi, a więc nadawca. Adresat może składać reklamację tylko w dwóch przypadkach:

-gdy nadawca przesyłki zrzeknie się prawa roszczeń na jego rzecz;

-gdy kwota pieniężna, określona w przekazie pieniężnym nie została mu dostarczona.

Reklamację składać można w dowolnej placówce pocztowej na terenie Polski. Jeżeli więc wysłaliśmy kartkę z wakacji na drugim końcu Polski i po 14 dniach roboczych nie dotarła ona do adresata, możemy reklamację złożyć w najbliższym nam urzędzie pocztowym, bez konieczności udawania się do miejsca nadania.

Po trzecie – ile mamy czasu na złożenie reklamacji?

Prawdo do złożenia reklamacji dotyczącej usługi krajowej przysługuje nam przez 12 miesięcy, począwszy od 15 dnia roboczego od daty jej nadania. W przypadku usług w obrocie międzynarodowym (przesyłek zagranicznych), na zgłoszenie reklamacji mamy 6 miesięcy. Oczywiście, w pewnych przypadkach zgłoszenie reklamacji następuje natychmiast – jeżeli np. dostarczono nam przesyłkę uszkodzoną lub niekompletną, mamy prawo reklamować wykonanie usługi bezpośrednio u listonosza. Nie musimy też czekać 14 dni od daty doręczenia, jeśli przy odbiorze przesyłki adresat złożył pisemne oświadczenie o stwierdzeniu ubytków w przesyłce.

Jeżeli natomiast adresat nie stwierdził ubytków przy odbiorze i przyjął przesyłkę, a po rozpakowaniu stwierdził, że zawartość jest niekompletna lub uszkodzona, ma prawo do ich zgłoszenia w terminie do 7 dni od daty doręczenia przesyłki.

Zobacz również

Zwrot towaru zakupionego przez Internet

Coraz chętniej dokonujemy zakupów przez Internet; oszczędzamy w ten sposób dwa dobra, których często nam brakuje, a więc czas i pieniądze. Nie trwoniąc czasu na stanie w kolejkach, szukanie...